Det har en spesiell tid for veldig mange mennesker over hele verden og spesielt i musikkbransjen. De siste årene så har stadig flere musikere gått fra å tjene penger på album de har solgt til å tjene store penger på konserter. Inntektene fra Spotify er ganske små og når konserter blir avlyst så tjener artistene mindre penger. Dette har gjort sitt til at artister har måtte tenke annerledes.
En av aristene som virkelig satte standarden her er Sondre Lerche som faktisk begynte å lage gratis konserter på stream med donasjon. Dette gjorde at han faktisk tjente mer penger enn man kanskje ville gjort på en konsert. Det samme har flere andre artister gjort og dette har ført til at de har klart å holde hode over vann.
Andre arister som f.eks Klovner i Kamp har holdt konserter med et «drive in» konsept. De satte opp en stor scene og deretter så koblet de lyden på en radiosekvens som gjorde at tilhørerne kunne høre på konserten via radioen i bilen. Vi vet ikke hvor mye penger det var i dette og like etterpå så ble den ene leverandøren av konseptet slått konkurs. Uansett, en veldig kreativ måte og ikke minst spennende metode for å nå ut til folk.
Hvordan vil artister beskytte seg bedre i fremtiden?
Når pandemien har lagt seg så vil vi nok garantert se at artistene vil beskytte seg bedre mot lignende ting i fremtiden. Det vil kanskje bli endringer i kontrakter som gjør at billetter ikke vil bli refundert og det vil kanskje komme større krav til streaming-tjenestene.
Flere vil nok se til større artister som f.eks Motorhead og Jimmi Hendrix som har lisensert seg ut til andre tjenester. Det finnes veldig gode eksempler på dette. Alt i fra arister som lar klesbutikker lage t-skjorter med bandnavnet på eller kanskje en kolleksjon i samarbeid med noen. Noen større samarbeid finnes hvis du ser på spilleautomatene som er lisensisert med musikk fra forskjellige band.
Det er mange måter artister kan tjene penger på, men det er veldig forskjellig hvordan artistene ønsker å tjene penger. Noen er veldig komfortable med å gjøre samarbeid, reklamer og lignende. Andre artister har ingen ønsker om å «selge seg ut» og da kan det bli litt vanskeligere.
Vi i ShareMe.no syntes uansett at det er fantastisk at artister finner på nye kreative måter å nå ut til publikum. Dette kan gjøre at musikken kan nå flere og ikke minst artister mindre sårbare mot uforutsette kriser. Vi anbefaler likevel alle våre lesere om å gi et bidrag til sine arister om de trenger det og du har råd til det.
Samtidig så håper vi at denne krisen kan føre til noe godt. Musikkbransjen har vært vanskelig for små og mellomstore arister de siste årene. Ettersom man ikke tjener de samme beløpene som man gjorde tidligere på vanlig musikksalg.